Fatwa Meniup Lilin Pada Hari Ulang Tahun

Fatwa Meniup lilin pada hari ulang tahun atau larangan meniup lilin pada saat hari jadi, berikut beberapa alasan hinggah hal meniup lilin ketika lagi ngerayaiin ultah berikut jawabnya berdasarkan beberapa orang ulama’ kitab-kitab terbaru ulama-ulama yang lama tidak menyebut tentang masalah hari jadi ini diantaranya seorang ulama besar di Universiti al-Azhar melalui kitabnya ‘yas a luu naka fiddin’ hukumnya bida’ah yang harus bida’ah kerna tidak contoh yang dibuat pada zaman Nabi Muhammad S.A.W harus pula krana tiada ayat atau hadis yang melarang menyambut hari jadi maka harus asalkan biarlah dengan cara yang tidak bercanggih dengan Islam.

Fatwa Meniup lilin pada hari ulang tahun

Meniup Lilin Ulang Tahun

Fatwa Meniup lilin Pada Hari Ulang Tahun


Hukum meniup lilin ini adalah haram kerna amalan ini, terkecuali dalam agama lain Non Muslim, barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu.

Soerang setengah ulama mengatakan boleh buat kek tetapi tidak boleh tiup lilin dan bernyanyi tapi sebaiknya berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W, Sesiapa yang berselawat ke atas atasku Nabi Muhammad S.A.W,sekali maka Allah akan mengampunkannya sebanyak 10 kali dosa-dosanya.

Bersyukurlah kerna Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup bukannya bergembira sedangkan semakin banyak Ulang Tahun yang kita sambut untuk diri kita semakin tua umur kita dan semakin dekat kita dengan hari kematian kita maka patutkah kita bergembira, bertepuk tangan atau seumpamanya?

Demikianlah Ulasan saya Mengenai Fatwa Meniup Lilin Pada Hari Ulang Tahun dalam Ajaran Islam, semoga dapat berfaedah wassalam.

Tidak ada komentar untuk "Fatwa Meniup Lilin Pada Hari Ulang Tahun"